19 kwietnia 2023

Co oznaczają motoryzacyjne skróty?

Czyli jak rozszyfrować ABS, TRC, PCS i inne.
Lista wyposażenia każdego współczesnego auta zawiera od kilku do kilkunastu tajemniczych skrótów, pod którymi kryją się obcojęzyczne nazwy zaawansowanych systemów dbających o bezpieczeństwo lub poprawiających komfort jazdy. Czas rozszyfrować najpopularniejsze z nich.

ABS, skrót z długą historią

Powszechnie znany i dostępny wszędzie w standardzie system ABS, czyli Anti-Lock Braking System, to nic innego jak układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Dzięki niemu w sytuacji awaryjnej pojazd może jednocześnie hamować i skręcać, co byłoby niemożliwe, gdyby koła przestały obracać się, a auto pozostawało w poślizgu. Od dziesięcioleci system ABS jest standardowym wyposażeniem każdego pojazdu i stanowi podstawę wielu innych układów bezpieczeństwa ułatwiających manewrowanie i stabilizujących pojazd.

TRC to kontrola trakcji

Skoro istnieje system bezpieczeństwa ułatwiający hamowanie, musi istnieć również układ wspomagający przyspieszanie. TRC, czyli popularna kontrola trakcji, jest systemem zapobiegającym nadmiernemu ślizganiu się kół podczas dodawania gazu. Jest szczególnie przydatny, gdy ruszamy na mokrej lub oblodzonej nawierzchni, a także pod górkę, sprawdza się też podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

ESP, czyli stabilizacja pojazdu

Znany pod wieloma skrótami system stabilizacji pojazdu (w Toyocie oznaczany jako VSC – Vehicle Stability Control) to ewolucja układów ABS oraz TRC. Zadaniem ESP jest ustabilizować pojazd w niebezpiecznych sytuacjach i podczas gwałtownych manewrów poprzez przyhamowywanie poszczególnych kół oraz ograniczanie mocy. Zaawansowany system korzysta z szeregu czujników prędkości, przyspieszenia i odchylenia. Jest w stanie podejmować kluczowe decyzje w ułamku sekundy, przywracając pojazd na zadany tor jazdy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych i przy dużych prędkościach.

BA – niezbędna pomoc w hamowaniu

Jednym z mniej znanych, ale ogromnie przydatnych układów dbających o bezpieczeństwo jest BA lub BAS, czyli system wspomagający siłę hamowania. Jego zadaniem jest zwiększanie ciśnienia w układzie hamulcowym i maksymalizowanie efektywności działania systemu ABS w sytuacji, gdy kierowca rozpoczął hamowanie awaryjne, ale nie wcisnął pedału hamulca z odpowiednią siłą. Układ ten często komunikuje swoją aktywność pulsującymi światłami stop lub samoistnym włączeniem świateł awaryjnych.

PCS, czyli twój szósty zmysł w podróży

Oto jeden z najbardziej zaawansowanych i przydatnych systemów bezpieczeństwa dostępnych w nowych pojazdach (w Toyocie oferowany w standardzie w ramach systemów bezpieczeństwa aktywnego T-Mate), czyli układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS – Pre-Collision System). Inteligentna technologia PCS wykorzystuje czujniki i radar, które monitorują drogę, wykrywając pojazdy, rowerzystów oraz pieszych. W sytuacji, w której system wykrywa ryzyko kolizji, ostrzega kierującego sygnałem wizualnym i dźwiękowym, przygotowuje układ hamulcowy do awaryjnego zatrzymania się. Jeśli kierowca nie zareaguje w porę, układ PCS sam podejmuje hamowanie awaryjne, zapobiegając zderzeniu lub minimalizując jego skutki.

ICS oraz RCTAB, czyli koniec z parkingowymi stłuczkami

Układ detekcji przeszkód (ICS – Intelligent Clearance Sonar) to zaawansowany system wykorzystujący czujniki parkowania, który nie tylko ostrzega przed przeszkodami podczas manewrów, ale również jest w stanie zatrzymać auto nawet w sytuacji, gdy kierowca omyłkowo naciśnie gaz zamiast hamulca. RCTAB to z kolei system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania (Rear Cross Traffic Alert with Automatic Braking). Wykorzystuje te same czujniki, aby wykryć przejeżdżające auta i zapobiec stłuczce podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca o ograniczonej widoczności.

ACC – komfort podróżowania

Nie wszystkie tajemnicze skróty skupiają się wyłącznie na bezpieczeństwie. Wiele z nich określa zaawansowane systemy poprawiające komfort jazdy. ACC to inaczej aktywny tempomat adaptacyjny. Nie tylko utrzymuje zadaną prędkość podczas jazdy autostradą, ale dodatkowo dostosowuje ją do zmieniającego się natężenia ruchu. Zachowuje zadany dystans, przyhamowując auto, gdy poprzedzające pojazdy zaczynają zwalniać (zaawansowane systemy są w stanie całkowicie zatrzymać pojazd), oraz przyspiesza, wracając do zadanej prędkości, gdy warunki na to pozwalają. Dzięki temu systemowi jazda w korkach staje się zdecydowanie mniej uciążliwa.

LDA sprawia, że auto zawsze jedzie środkiem pasa

Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDA monitoruje tor jazdy. Informuje kierowcę, gdy jego auto zaczyna przekraczać linię bez użycia kierunkowskazu, a dodatkowo (w wersji z systemem SC – Steering Control) potrafi wykonać manewr korekcyjny utrzymując auto wewnątrz pasa ruchu. System stanowi nieocenioną pomoc w sytuacji utraty koncentracji przez kierowcę.

Jak nietrudno zauważyć, mnogość skrótów może przyprawić o zawrót głowy. Ale pod marketingowymi hasłami i niezrozumiałymi akronimami w większości przypadków kryją się zaawansowane technologie chroniące zdrowie i życie kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Wyścig o kompletne wyeliminowanie wypadków drogowych trwa i biorą w nim udział wszyscy producenci samochodów na świecie. Dzięki zaawansowanym, bardziej dopracowanym, aktywnym systemom wspomagającym jazdę i chroniącym uczestników ruchu nowsze auta zawsze będą oferowały wyższy poziom bezpieczeństwa od swoich poprzedników. Aby dowiedzieć się więcej o systemach bezpieczeństwa stosowanych przez Toyotę, zapraszamy do podstrony o najnowszych technologiach stosowanych przez Toyotę.